Hardlopen is één van de meest beoefende sporten in Nederland. Dat is natuurlijk ook niet zo vreemd, het is gezond en je kunt in principe hardlopen op elk moment, waar en wanneer je maar wilt. Loop je graag individueel, of aan de andere kant juist samen met een sportmaatje? Of je nu graag met een groep fanatieke lopers hardloopt, of je het puur voor je ontspanning doet: hardlopen heeft enorm veel te bieden.

Heb je een marathon of een andere duurloop op de planning staan? Of wil je simpelweg je conditie wat verbeteren? Het is altijd handig om tijdens en na het hardlopen op de hoogte te zijn van je snelheid en afgelegde afstand.

Hiermee kun je goede trainingen maken die er voor zorgen dat je prestaties beter worden en je echt resultaten kunt behalen.

 

hardlopen zon vrouwTijdens het trainen benieuwd hoeveel kilometers je hebt gelopen? Dankzij een afstandsmeter zie je je afgelegde afstand van die training. Een snelheidssensor meet hoeveel kilometer per uur je loopt zodat je hier je training op kunt aanpassen.

Maar wat heb je nou aan deze informatie? Wanneer je bijvoorbeeld tijdens een marathon onder je gemiddelde snelheid loopt, weet je dat je kan gaan versnellen voor een betere prestatie.

Hartritme meten

Wanneer je je conditie wilt gaan verbeteren, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van je hartslaggegevens. Dankzij een hartslagsensor zie je wat je hartslagritme is bij een bepaalde snelheid. Hier kun je je training op aanpassen.

Wanneer je bijvoorbeeld onder je gemiddelde hartritme zit, kun je je looptempo wat verhogen. Is je hartslag tijdens een hardloopwedstrijd hoger dan je gemiddelde?

Dan weet je dat je even wat rustiger aan moet doen om de wedstrijd uit te kunnen lopen. Wanneer er geen hartslagsensor in je sporthorloge verwerkt zit, kun je ook een hartslagband aanschaffen. Het is dan wel handig om de mogelijkheid te hebben om deze te koppelen met je sporthorloge.